Simon Peres: Saya Tak Pernah Terpikir untuk Mati

peres

Shimon Peres, bekas presiden dan perdana menteri negara penjajah Israel mengisahkan keadaan kritikalnya saat serangan jantung yang ia alami beberapa bulan silam pada Rabu (6/7/2016). Peres mengaku ia bangun di suatu pagi pada bulan Januari dan memulakan harinya seperti biasa.

"Saya biasa bangun pagi pada pukul 04.30 atau 05.00. Pada pagi itu aku bangun pada waktu yang sama, namun saya merasa ada tekanan yang tidak biasa di dada yang kian meningkat lalu merasa sakit parah, "kata Peres.

"Saya terus menelefon Profesor Rafi Walden (doktor peribadinya). Walden mengatakan tak ada jalan lain selain harus pergi ke rumah sakit. Kerana saya dulu seorang tentera yang berdisiplin, saya tiba di rumah sakit dalam masa lima belas minit. Saya sangat beruntung, "terang Peres kepada media Yedioth Ahronoth.

"Saya tidak terkejut dengan keadaan pada masa itu. Kerana pengosongan ke rumah sakit dan kateterisasi jantung terjadi dalam hitungan minit, saya tak berfikir tentang kematian atau untuk mempersiapkan untuk itu. Saya sedar dengan cepat bahawa hidup saya akan selamat, terlebih saya sedar sepanjang jalan. Jadi, bukannya berfikir tentang kematian, saya malah bertukar jenaka dengan pegawai perubatan, "pungkas Peres.

Melihat keadaan Peres dari hari ke hari, sukar untuk percaya bahawa ia adalah seorang lelaki yang baru sahaja mengalami serangan jantung.

"Saya benar-benar lupa tentang kejadian itu. Saya telah melakukan yang terbaik untuk tidak terlibat dengan masalah perubatan dan cepat kembali ke rutin. Saya merasa baik ketika hari sibuk dan penuh dengan jadual mesyuarat, lawatan dan pelancongan. Sekarang jantung saya lebih baik dan boleh bekerja lebih keras, "tutup Peres.

sumber islampos.com


Comments