Tuesday, July 25, 2017

Retaknya Dinding Masjid Al-Aqsa


APAKAH Masjid Al-Aqsa sekarang hanya tinggal menunggu roboh saja? Dari hari ke hari, menurut laporan Quds Press, dinding-dinding Al-Aqsa semakin retak, terutama di dinding sebelah utara. Quds Press menggambarkan situasi ini dengan menyebutnya sebagai sesuatu yang "serius."

Aqsa landasan untuk abadi dan warisan yang dapat memenuhi keperluan untuk tempat suci Islam di Palestin mendedahkan bahawa retakan besar terlihat di dinding utara Masjid al-Aqsa.

Apa penyebab keretakan itu? Para penganalisis dan pakar menyatakan bahawa retakan itu hasil dari terus berlanjutan dengan penggalian yang dilakukan oleh Israel di dekat dinding, terutama di bawah sekolah Omari, yang terletak di dalam zon masjid.  

Quds Press menekankan bahawa penggalian Israel sebenarnya lebih dari apa yang telah ditemui setakat ini, dan juga memberi amaran bahawa penerusan dari penggalian Israel telah menimbulkan ancaman langsung terhadap masjid, dan cepat atau lambat akan memberi kesan kepada kewujudannya. Walaupun demikian, Quds bersumpah akan mendedahkan amalan-amalan Israel terhadap Masjid. Sedangkan untuk memperbaiki masjid bukan sesuatu yang mudah seperti misalnya di Indonesia yang sering kali mendapatkan bantuan pendirian masjid dari negara-negara Arab. (Sa / pic)    IT


TUJUH MAHKOTA DUNIA AKHIRAT

Jejak Dakwah:

Allah Subhaanahuu wa Ta'aala berfirman: "Sungguh Kami telah menciptakan atas kamu semua tujuh buah jalan dan kami sama sekali tidak akan lengah terhadap ciptaan Kami." (Al-Mu'minuun, ayat 17)

1) MAHKOTA ZIKIR

لا إله الا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

Laa ilaaha illallaahu wahdahu laa Syariikalahu lahul Mulku wa lahul Hamdu wa huwa 'alaa kulli syai'in Qodiir.

2) MAHKOTA TASBIH

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته

Subhaanallah wabihamdihi 'adada holqihi wa Ridha nafsihi wa zinata 'arsyihi wa midada kalimaatihi.

3) MAHKOTA DOA

ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنة وقنا عذاب النار

Rabbanaa aatinaa fid dunya hasanah wa fil aakhirati hasanah wa qinaa 'adzaaban naar

4) MAHKOTA ISTIGHFAR

اللهم أنت ربي لا اله الا انت خلقني وانا عبدك، وأنا على عهدك ووعدك مااستطعت،أعوذ بك من شر ما صنعت، ابوء لك بنعمتك علي، وابوء بذنبي، فاغفرلي فإنه لا يغفروا الذنوب إلا أنت.

Allaahumma Anta Laa ilaaha illaa Anta, Kholaqtani wa anaa abdiKa, wa ana 'alaa 'ahdiKa wa wa'diKa mas tatho'tu, a'uudzu biKa min syarri maa shona'tu, abuu'u laKa binikmatiKa 'alayya, wa abuu'u bidzanbiy, faghfirliy fainnahu laa yaufirudz dzunuuba illaa Anta.

5) MAHKOTA PERLINDUNGAN

بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم.

Bismillaahil ladzii laa yadhurru ma'asmihii syai'un fil ardhi walaa fis samaa' wa Huwas Samii'ul 'Aliim

6) MAHKOTA PELEPAS BENCANA

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

Laa ilaaha illaa Anta SubhaanaKa innii kuntu minadz dzoolimiin.

7) MAHKOTA PENENANG HATI

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

Laa haula walaa quwwata illaa billaahil 'Aliyyil 'Adziim.

Jadikanlah Mahkota-mahkota ini selalu menghiasi kepala dan membasahi lisanmu, sebagai amalan dan senjata kita...

Mudah-mudahan dengan mengamalkan salah satu Mahkota tersebut Allah mengangkat segala cubaan, menghindari dari musibah, mengampuni dosa kesalahan, dan memasukkan kita ke dalam Syurga-NYA. Aamiin

Bagikan amalan doa ini dengan niat baik agar lebih banyak lagi orang merasakan dan mendapatkan manfaatnya dan kita tidaklah menjadi seseorang yang menyembunyikan ilmu. Kerana kita semua tidak tahu pahala mana yang akan memasukkan kita ke dalam Syurga Allah Subhaanahuu wa Ta'aala.

SILA SHARE DAN SEBARKAN


Monday, July 24, 2017

Tujuh Keistimewaan Bumi Palestin

PALESTIN mempunyai kedudukan istimewa d ilubuk hati setiap muslim. Palestin adalah tanah suci yang diberkati sebagaimana disebutkan dalam Al Quran: Artinya: "Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat. "(QS. Al Isra:

Di sana terdapat Masjid Al Aqsa yang bagi umat Islam mempunyai beberapa keistimewaan:  

1. Kiblat pertama umat Islam

2. Masjid kedua yang dibina di muka bumi seperti dinyatakan di dalam hadis Abu Zar al-Ghifari ra. Berkata: "Aku bertanya kepada Rasulullah:" Wahai, Rasulullah, masjid sama ada yang pertama kali dibina di muka bumi? "Beliau menjawab:" Masjid al-Haram ". Lalu aku bertanya lagi: "Kemudian masjid apa lagi?" Beliau menjawab: "Masjid al-Aqsa". Aku bertanya lagi: "Berapa jarak pembinaan antara keduanya?" Beliau menjawab: "empat puluh tahun.Kemudian di mana sahaja kamu mendapati waktu solat telah tiba, maka solatlah (kamu di situ)". [Hadis sahih diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim, Nasai dan Qazuwaini]

Rasulullah saw. Juga bersabda: "Shalat di masjid al-haram lebih utama seratus ribu kali ganda berbanding solat di masjid lain, dan solat dimasjidku (Masjid Nabawi) lebih utama seribu kali ganda (berbanding solat di masjid lain) dan solat di masjid Baitul Maqdis (masjid al -Aqsha) lebih utama lima ratus kali ganda (berbanding solat di masjid lain) ". [Diriwayatkan oleh at Thahawi] Dari Abu Hurairah ra. Rasulullah saw. Bersabda: "Tidak dianjurkan untuk melakukan perjalanan kecuali ke tiga masjid: masjid al-Haram, masjidku ini (Masjid Nabawi) dan masjid al-Aqsa". [Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim]  

4. Palestin adalah terminal akhir dari perjalanan Isra Nabi Muhammad saw. Dan sekaligus titik permulaan Mi'rajnya ke langit untuk menerima perintah solat lima waktu, seperti telah disebutkan dalam surat al-Isra ayat 1 di atas.

5. Negeri para Nabi, di mana banyak nabi-nabi dilahirkan, hidup dan dikebumikan di sana, seperti Nabi Ibrahim, Ishak, Sulaiman, Musa, Daud dan lain-lain.

6. Palestin juga adalah Negeri tempat dikumpulkan dan dihidupkan kembali semua umat manusia, dari sejak Nabi Adam hingga generasi akhir zaman. Tempat domisilinya Darul Islam. Orang yang teguh untuk tetap tinggal di sana kerana Allah, bagai seorang mujahid yang berjihad di jalan-Nya. Abu Umamah al-Bahili ra. Berkata: bahawasanya Rasulullah saw. Bersabda: "Sentiasa akan ada sekelompok orang dari ummatku yang memperjuangkan kebenaran dan memerangi musuh mereka. Mereka tidak peduli dengan orang-orang yang tidak selari dengan mereka sehingga ketentuan Allah swt. Menyambangi mereka dan mereka akan tetap seperti itu ". Mereka bertanya: "Ya Rasulullah, di manakah mereka itu?" Beliau menjawab: "mereka berada di Baitul Maqdis di Sekitar Baitul Maqdis".

7. Pusat berkumpulnya generasi kedua dari kumpulan yang ditolong Allah sampai hari kiamat. [] Sumber: al Haqaaiq wa ats Tsawabit fil Qadliyyah al Filisthiniyyah / Karya: Dr. Muhsin Muhammad Saleh / penterjemah: Heri Efendi, Lc

Wednesday, July 12, 2017

*PERIHAL DAJJAL.*



Siapa Dajjal?
⛄ Dajjal ialah seorang manusia, yang telah ditangguhkan ajalnya. Dia diberi kelebihan oleh  Allah SWT untuk menguji keimanan manusia.

⛄ Makanan orang-orang beriman ketika Dajjal keluar nanti hanyalah tasbih (SubhanAllah), tahmid (Alhamdulillah), tahlil (La Ilaha Ilallah) dan takbir (Allahu Akbar).

⛄ Sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, kenyangkah?"
"Tidak. Manusia akhir zaman berzikir hanya sebagai cara untuk terus bersabar dengan lapar".

⛄ Kita kena berpuasa sunat selalu sebab waktu Dajjal keluar nanti, kita boleh bertahan dengannya kerana dia memonopoli semua makanan di atas muka bumi.

⛄ Antara kelebihan-kelebihan yang Allah SWT bagi kepada Dajjal:
- Boleh menyuburkan tanaman.
- Boleh turunkan hujan.
- Menghidupkan yang dah mati.

⛄ Macam mana Dajjal nak keliling dunia cuma dalam masa 40 hari? Sempat ke?
"Pergerakan Dajjal itu bagaikan hujan yang ditiup angin".

⛄ Dajjal akan menjadi ketua di dunia ni. Semua pemerintahan nanti bawah kekuasaannya. Apabila  telah kuasai semua, dia akan mengaku sebagai tuhan.

⛄ Nanti, Dajjal akan suruh semua orang mengakui dia ialah tuhan. Sesiapa yang mengaku, akan jatuh kafir, tetapi dapat kemewahan dunia. Sesiapa tak mengaku, derita.

⛄ Hari pertama Dajjal di dunia = Setahun.
Hari ke 2 = Sebulan.
Hari ke 3 = Seminggu.
Hari ke 4 sampai hari ke 40 = hari-hari biasa.

⛄ Dajjal nl penipu besar. Antara pengikutnya yang ramai adalah dalam kalangan kaum wanita dan kanak-kanak, kerana mereka mudah terpedaya.

⛄ Sabda Nabi SAW; ketika dajjal keluar, ikatlah anak dan isterimu di tiang pada rumah. Tindakan ini untuk mengelakkan mereka keluar dan terpedaya dengannya.

⛄ "Jika Dajjal keluar ketika aku masih hidup, aku akan bersama-sama dengan kamu semua untuk menentangnya".
- Nabi Muhammad SAW.

⛄ Dajjal akan menghidupkan semula mak kita yang telah meninggal untuk meyakinkan kita yang dia  tuhan. Sedangkan yang hidup itu hanyalah jelmaan syaitan!

⛄ "Jika kamu berjumpa dengan Dajjal, bacakanlah 10 ayat pertama dari surah al-Kahfi".
- Nabi Muhammad SAW. Rasulullah SAW dah pesan. Amalkanlah!

⛄ Semua pelusuk dunia akan diterokai oleh Dajjal, kecuali 2 tempat sahaja iaitu Makkah dan Madinah kerana dikawal ketat oleh Malaikat.

⛄ Waktu Dajjal keluar nanti, masing-masing kena lindungi diri sendiri. Tiada siapa boleh membantu, waktu itu seorang ibu hendak tolong anak pun tak boleh.

⛄ "Kalau kita menyorok dalam air, selamat ke tidak daripada
Dajjal"?
Kata Syeikh Zainul Asri, penguasaan Dajjal  di darat, laut dan udara.
Tak boleh lari.

⛄ "Dajjal takut dengan azan. Kalau dia buat benteng, dan waktu tu tengah azan, akan musnah benteng tersebut".
- Syeikh Zainul Asri.

 ⛄ Dajjal akan buta matanya dan akan muncul perkataan 'Kaf Fa dengan Ra' dekat dahi dia setelah dia mengaku yang dia ialah tuhan.

⛄ Dajjal akan keluar bawa neraka dan syurga. Neraka yang dimaksudkan ialah kesengsaraan dan syurga adalah kebahagiaan. Neraka Dajjal sebenarnya ialah syurga dan Syurga Dajjal adalah hakikatnya neraka.

⛄ Dajjal akan dibunuh oleh Nabi Isa a.s. selepas Dajjal berjaya tawan dunia selama 40 hari setelah dia keluar nanti.

⛄ Amalkan 10 ayat pertama dan 10 ayat terakhir surah al-Kahfi,   kamu akan terselamat daripada fitnah Dajjal.

⛄ Sabda Nabi SAW; "Hafal 10 ayat pertama daripada surah al Kahfi, maka kamu akan selamat daripada Dajjal".

⛄ "Yang paling aku takut melanda umatku pada akhir zaman ialah huru hara yang dibawa oleh Dajjal".
- Nabi Muhammad SAW.

⛄ Orang yang malas nak ambil tahu pasal Dajjal ni, mereka tak tahu betapa
 huru-haranya yang akan dibawa oleh Dajjal nanti.

#S E B A R K A N....




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam